Secretaris van de Raad van Bestuur

Secretaris van de Raad van Bestuur

Type: position
Andere namen: naamsverandering: secretaris Raad van Beheer (1953-1991)
Periode: 1953-...
Functies:De secretaris van de Raad van Bestuur is belast met het voorbereiden, opstellen en bijhouden van de notulen van de Raad van Bestuur, het Bestuurscollege en het Directiecollege. Hij is diensthoofd van het secretariaat van de Raad van Bestuur.
Geschiedenis: Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt de grote administratieve centralisatie in Brussel aangekaart als hinderpaal voor de vrije ontplooiing van de rijksuniversiteiten. Na lange onderhandelingen krijgen de rijksuniversiteiten een beperkte vorm van autonomie dankzij de wet van 28 april 1953. Dit wordt het vertrekpunt voor een reeks administratieve hervormingen.

Er komt een eind aan de dubbele leiding van de universiteit, met rector en beheerder-inspecteur. De nieuwe wet voorziet niet langer een beheerder-inspecteur, maar wel een Raad van Beheer. De raad is samengesteld uit de rector (ook voorzitter), de ondervoorzitter, de decanen van de faculteiten en één vertegenwoordiger van iedere faculteit. Deze worden door de faculteiten uit de gewone hoogleraren gekozen voor een termijn van vier jaar. De regeringscommissaris (ook een nieuwe functie) woont de vergaderingen van de raad bij met adviserende stem.

De wet voorziet ook een secretaris van de Raad van Beheer. De secretaris wordt door de raad gekozen uit de gekozen vertegenwoordigers van de faculteiten, en door de koning benoemd voor de duur van zijn mandaat als lid. De secretaris is belast met het opstellen en bijhouden van de notulen van de vergaderingen (art 27 KB 3 oktober 1953) en het voor echt verklaren, meedelen en overmaken van alle stukken overeenkomstig de beslissingen van de raad (art 8 KB 23 okt. 1967). Tijdens de eerste vergadering van 14 oktober 1953 kiest de Raad van Beheer Frans Ameryckx als secretaris. Hij is gewoon hoogleraar administratief recht en vertegenwoordiger van de faculteit Rechtsgeleerdheid. Bij KB van 12 november 1953 wordt prof. Ameryckx door de koning aangesteld voor een termijn van twee jaar. In 1955 wordt hij opnieuw verkozen en wordt zijn mandaat als secretaris voor vier jaar verlengd. Ook in 1959, 1963 en 1967 wordt hij in deze functie herbevestigd.

Het KB van 24 maart 1971, dat tegemoet komt aan de vraag naar democratisering en inspraak van diverse universitaire geledingen, leidt tot een ruimere samenstelling van de Raad van Beheer. Naast de rector (voorzitter) en de vicerector zijn er 10 vertegenwoordigers van het onderwijzend korps, 4 van het wetenschappelijk personeel, 2 van het administratief- en het gespecialiseerd meesters-, vak- en dienstpersoneel, 4 studenten, en 3 vertegenwoordigers uit de sociale middens, 3 uit de economische middens en 3 vertegenwoordigers van de openbare machten. De mandaten zijn hernieuwbaar, maar slechts eenmalig voor de studenten. Naast de regeringscommissaris worden nu ook de administrateur en de inspecteur van financiën raadgevend lid. Uit de leden van de Raad van Beheer wordt een Vast Bureau gekozen. De secretaris van de Raad van Beheer wordt ook de secretaris van het Vast Bureau.

In artikel 8 van het KB wordt vastgelegd dat de secretaris van de Raad van Beheer niet meer tot het academisch personeel moet behoren. De secretaris wordt voortaan door de Raad van Beheer aangewezen bij geheime stemming en bij volstrekte meerderheid van de aanwezige leden. Enkel leden van het administratief personeel van de universiteit, die minimaal de graad van adviseur bezitten, komen in aanmerking voor de functie. In de vergadering van 15 februari 1972 wordt uit acht kandidaten bestuursdirecteur Raoul Vandenbroeck tot secretaris verkozen. Zijn nieuwe opdracht blijft hij combineren met zijn taken binnen de rectorale administratie. Ook zijn opvolgers zullen deze combinatie maken. Tot en met het mandaat van Edmond De Meester wordt de functie van secretaris van de Raad van Beheer/Bestuur niet beschouwd als een full time opdracht en heeft de secretaris ook een andere leidende functie binnen de centrale administratie.

De uitbreiding van het takenpakket leidt in 1988/1989 tot de oprichting van een dienst ‘secretariaat Raad van Beheer’ onder de Diensten van de Rector. De 'secretarie' bestaat uit de toenmalige secretaris van de Raad van Beheer, Edmond De Meester, die ook belast was met de leiding van de Dienst Onderwijzend Personeel (sinds 1992 de Dienst Zelfstandig Personeel).

In 1993 bestaat de secretarie uit een coördinator (Edmond De Meester), een secretariaat Raad van Beheer en een secretariaat Verkiezingscommissie. Eind 1988 wordt ook de drukkerij (2 personeelsleden) aan het secretariaat gehecht. Vanaf 2000/2001 wordt het secretariaat van de Verkiezingscommissie niet meer expliciet in de administratieve gids vermeld, hoewel het secretariaat deze opdracht ook vandaag nog vervult.

Tussen 1999/2000 en 2003/2004 coördineert de dienst ook het gebruik van de vergaderzalen van de Raad van Bestuur, het Bestuurscollege en de salons.

In 2000/2001 krijgt secretaris Edmond De Meester ook de functie "voorlichtingsambtenaar" toegevoegd aan zijn takenpakket. In 2001/2002 wordt deze functie ook waargenomen door zijn opvolgster Lieve Bracke, maar vanaf 2002/2003 is Lieve Bracke niet langer voorlichtingsambtenaar.

Bij de STER-hervorming (2002) blijft het secretariaat van de Raad van Bestuur als afzonderlijke dienst bestaan, naast de bestaande directies. Vanaf 2008/2009 is de secretarisfunctie vacant. Kristof De Moor, directeur van de Directie Bestuurszaken wordt aangesteld als tijdelijk secretaris van de Raad van Bestuur. Op 1 september 2009 wordt Dirk van Haelter de nieuwe secretaris van de Raad van Bestuur, belast met de leiding van het secretariaat. In 2015 beslist het Bestuurscollege om het secretariaat in te bedden in de Directie Bestuurszaken.

Elienne Langendries, Archivaris UGent, 2013
Secretaris van de Raad van Bestuur: Ameryckx, Frans
Vandenbroeck, Raoul (16/2/1972-31/5/1975)
D'Hondt, Marcellus (1/6/1975-28/2/1982)
De Geyter, Leopold (1/3/1982-23/4/1987)
De Meester, Edmond (24/4/1987-30/9/2001)
Bracke, Godelieve (1/10/2001-30/9/2008)
De Moor, Kristof - waarnemend (2008-2009)
Van Haelter, Dirk (1/9/2009)
Actoren:hoofd van: Secretariaat van de Raad van Bestuur
secretaris van: Raad van Bestuur
secretaris van: Bestuurscollege
secretaris van: Directiecollege
Archieven:Registers briefwisseling beheerders van de universiteit 1835-1985
Briefwisseling beheerders van de universiteit
Bronnen: Archief Universiteit Gent, Archief Secretariaat van de Raad van Bestuur, ARUG_3E3_18.
"Wet betreffende de inrichting van het hoger onderwijs in de Rijksuniversiteiten, 28 april 1953." Belgisch Staatsblad, 1 mei 1953, p. 1-2.
"Wet tot wijziging van de wet van 28 april 1953 betreffende de inrichting van het universitair onderwijs door de staat, gewijzigd door de wet van 9 april houdende diverse maatregelen voor de universitaire expansie en van de wet van 5 juli 1920 tot toekenning van rechtspersoonlijkheid aan de Staatsuniversiteiten Gent en Luik, 24 maart 1971." Belgisch Staatsblad, 16 september 1971, p. 10663-10667.
"Koninklijk Besluit houdende het algemeen reglement voor de Rijksuniversiteiten en de Rijksuniversitaire centra, 23 oktober 1967." Belgisch Staatsblad, 27 januari 1968.
De Winter, Sofie. Het archief uit de centrale administratie van de Universiteit Gent en de overdracht ervan naar de archiefdienst. Onuitgegeven masterproef, Vrije Universiteit Brussel, 1996, p. 34.
Universiteit Gent - Dirk van Haelter - Secretaris van de Raad van Bestuur, geraadpleegd op 30/08/2017.
Universiteit Gent - Secretariaat van de Raad van Bestuur, geraadpleegd op 30/08/2017.
Citeren: Archief Universiteit Gent, Secretaris van de Raad van Bestuur, AU5113